Pages

Monday 13 October 2014

Diari :Bukan mudah untuk jadi kawan or sahabat yang baik...

Assalamualaikum semua...rine dalam sibuk saya marking paper ne..teringat lak pasal kawan-kawan ne..Saya ne lagi lar hidup merantau dari negeri ke negeri. Di johor, melaka, negeri sembilan dan selangor. Ikutkan kawan tu merata satu Malaysia. Tp yang pastinya kawan ne macam Touch N Go jek...Untuk sementara jek semua ini kan..biasala tu...Tp yang menjadi persoalan ialah berapa ramai yang betul-betul kawan kita, yang sayang kita, percaya kita, sokong kita dan memahami kita. Persoalan juga, Adakah kita ne merupakan kawan 0r sahabat yang baik?


Kita sentiasa mengharapkan balasan yang terbaik dari orang sekeliling kita, walhal kita sendiri pn xbuat macam apa yang kita harapkan? Setuju x?

jadinya, apa perlu kita buat???



Hidup ne sekali sahaja. Allah suka orang yang menjaga siratulrahim dan bersangka baik sesama manusia. Setiap manusia sempurna baik tetapi sejarah, kenangan, masalah, tekanan dan dugaan setiap orang tidak sama. Sebab tu lar sukar untuk kita mengharapkan kawan yang betul setia dengan kita. Penting ke kena setia dengan kawan ne?



Tu kowg pk sendiri lar...betapa hidup kita ne lebih banyak bersama kawan-kawan daripada Mak Ayah kita. Dari kecil kita bersekolah sehingga sekarang. Cuba kira berapa banyak masa kita di sekolah berbanding kita bersama Mak Ayah kita. Tu fakta...zaman sekarang zaman teknologi..zaman Ilmu dan akademik....walaupun secanggih mana sekali pun...masa yang lalu tidak dapat kita ulang semula.. xdapat kita bina semula kenangan itu....



So...jadilah kita kawan dan sahabat yang baik..
Jangan gunakan kawan atau sahabat hanya untuk kepentingan diri sendiri sahaja
Jangan sentiasa mengharapkan kawan or sahabat untuk bertanya khabar pada kita, walhal kita sekali pn xpernah tanya khabar mereka..


Jangan lupa ziarah kawan or sahabat kita bila mereka sakit
Jangan hilang hormat atau berkira sangat dengan mereka jikalau kita sendiri pn xtahu menghargai
Jangan tikam belakang, cerita keburukan orang lain, jikalau diri sendiri pun banyak kurangnya
Jangan suka membandingkan kawan kita dengan orang lain
Jangan suka berjanji dengan kawan tetapi tidak ditepati
Jangan suka asyik menyalahkan kawan tetapi bantu la mereka untuk sama berjaya


Semoga anda semua menjadi kawan yang baik...Jangan nakal-nakal...





0 comments:

Post a Comment