Blogger templates

Pages

Breaking News

Tuesday, 19 April 2016

Diari Peribadi: Anugerah Kecemerlangan Bukan Segalanya Tapi Pemangkin untuk lebih cemerlang

Ada org kata APC tu apa? satu anugerah bagi kami penjawat awam dalam prestasi kerja. Bukanlah yg xdpt tu xbagus. Tapi ada kuota kan..setiap tahun ada beberapa org yg akan dapat. Selama 14 tahun sy bekerja ini lah pertama kali saya dapat. Kenapa saya menunggu lama sedangkan ramai lg org yang xcemerlang pn boleh dapat. Itu namanya rezeki. Lagipun saya asyik berpindah tempat kerja. Xcukup kitaran dah pindah. Dulu masa di Poli PD 4 tahun sy disana sebelum saya samb stadi. Tapi masa tu sistem lebih kepada senioriti. Sy junior lagi lambat la sy nk tunggu giliran. Selepas tamat belajar saya diarahkan untuk SETUP Kolej Komuniti Baru..di Muar dengan bidang bukan kepakaran saya. Saya suka atau x saya terpaksa akur kepada kerja. Jadi sebelum kolej tu dibuka, sy dipinjamkan ke Kolej Komuniti Ledang Johor. Rasanya masa tu stress sangat. Mana x nya..saya masa tu tinggal di port dickson berulang alik ke Ledang Johor dengan masa perjalanan 1 jam 45 minit. Setiap hari selama 3 bulan. Selepas tu kolej komuniti di Muar dapat Pengarah baru. Masa tu hanya kami berlima. Pengarah, saya, tina, eo sowg, pembantu tadbir sowg dan sowg juruteknik. Kami setup tempat ini dari kosong sampai sempurna. Dari berkongsi satu kipas untuk satu opis sampai la ada aircond penuh. Mmg giler la masa tu..susahnya dan banyak keje kena buat. Nasib baik masa tu ada 2 lecturer kontrak bantu kami. Dah la saya dengan tina jek pensyarah masa tu. Kami pergi bus stand Muar edar flyers, cari pelajar, jumpa ketua kampung untuk promosi Kolej. Bukan senang nk jd senang. Terlalu pedih untuk dikenang. Tapi saya bangga sebb sy mampu membangunkan satu Kolej dan memberi ilmu kepada masyrakat sekitar. Disitu saya belajar cara berkomunikasi dengan orang kampung, cara berurusan dengan Yb dan masyarakat sekeliling. 9 bulan saya disitu dan akhirnya saya dapat pindah ke Poli Melaka. Bukan xsyg keje kt situ tp saya bidang lain situ bidang lain. Bukan jiwa..huhu. Di melaka saya meneruskan delegasi saya dengan pelbagai benda saya buat. Xlama dalam 2 tahun setengah shj..sy terpaksa akur untuk pindah ke Sabak bernam ini kerana isteri tercinta. Sy sayang isteri saya sebab tu sanggup korbankan kerjaya saya di Melaka yang tengah TOP masa tu. bagi saya untuk dapat sesuatu saya perlu korbankan sesuatu. Disini dibumi sabak bernam ini, saya bawa pengalaman dan ideologi saya. Saya cipta dan buat semua yang sy nak lakukan. Bagi saya, kalau kita bagus..dimana pn kita berada pasti kita akan mampu mencipta sejarah kita sendiri. Bersyukur sangat sebab sy berjaya mencipta kejayaan demi kecemerlangan. Macam saya kata sebelum ini, hidup biar berbakti pada orang, percayalah suatu hari nanti kita pasti balasan Allah yang sebaiknya. Ada dugaan ada musibah ada halangan dan ada jugak yang akan benci kita kerana kita berjaya. Tetapi itu bukan alasan untuk kita menjadi lemah dan tidak berdisiplin. Ayuh teruskan cipta sejarah kita sendiri. Biar kita telah tiada nanti, orang akan kenang kebaikan kita. Walaupun hidup ini hanya sementara, tp tu bukan alasan untuk tidak berusaha. Allah suka orang yang bersangka baik dan berfikiran positif. Guru yang HEBAT akan melahirkan murid yang HEBAT jugak. Tu prinsip saya. Terima kasih semua yang menyokong karier saya. Saya hanya manusia biasa yang ada kelemahan juga. Keep it up and dont give up yea....Gambar di bawah di Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2015 di MAEPS Serdang Selangor bersama staf PSIS yang turut sama saya cemerlang. Ini adalah batch saya yang sama2 buat program dengan saya.Bersatu kami lebih HEBAT dan terus CEMERLANG.






















Thursday, 14 April 2016

Diari kerja: Kategori Projek KIK yang ada


Kategori KIK

Terdapat dua (3) kategori persembahan projek yang boleh dibentangkan, iaitu Kategori
Pengurusan dan Kategori Teknikal.

1. Kategori Pengurusan

Kategori Pengurusan ialah projek yang berkaitan dengan hal-hal pentadbiran atau
sistem prosedur kerja. Contohnya, penggabungan borang permohonan, lesen komposit,
pengenalan borang baru, pelaksanaan prosedur kerja baru, pengenalan sistem kerja
baru atau pengubahsuaian sistem lama kepada sistem baru yang boleh menjimatkan
masa, meningkatkan kepuasan hati pelanggan serta faedah-faedah lain.

2. Kategori Teknikal

Kategori Teknikal ialah projek yang menggunakan bidang pengetahuan yang tertentu
seperti kejuruteraan, seni perusahaan (industrial arts), dan sains gunaan (applied
science). Masalah projek yang dikenalpasti dan telah diselesaikan oleh kumpulan
adalah berhubung kait dengan bidang yang tersebut ini. Cadangan yang dikemukakan
dan dilaksanakan juga adalah dalam bidang yang sama. Contoh projek teknikal ialah
penciptaan peralatan baru, pembangunan sistem computer atau perisian computer,
perubahan dalam penggunaan bahan atau komponen kimia dan perwujudan kaedah
teknikal baru.

3. Kategori Hybrid

Projek KIK Hybrid adalah merupakan projek yang melibatkan dua (2) atau lebih kementerian/
jabatan/agensi. Gabungan beberapa kementerian/jabatan/agensi ini akan melaksanakan
projek KIK yang melibatkan isu/masalah/perkara yang berkaitan di antara kementerian/jabatan/agensi terlibat.
Objektif KIK Hybrid adalah untuk meningkatkan keberkesanan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat
(kos rendah, "value" meningkat). Contoh Projek KIK Hybrid :
Jabatan Kerja Raya Negeri Selangor + Syabas = I-News (Pengurusan Projek  Luar Bandar)
 Kalau ikutkan bulan 7 nanti akan diadakan konsvesyen KIK di Kuala Terengganu. Nanti penglibatan PSIS buat kali pertama. Semoga sentuhan pertama memberi impak kepada wakil kumpulan kik yang terbaik. Cayok2. As penyelaras saya hanya memberi support dan memberi ruang dan cara untuk menjayakannya. Terbaik.

Wednesday, 30 March 2016

Diari kerja: Build N Break Competition 2016 PSIS

Pertandingan untuk tahun ke 3 kita jalankan bagi mencari pelapis supervisor dan pelajar berkemahiran tinggi. Untuk tahun ini, sya tidak menjadi supervisor untuk mana2 kumpulan bagi memberi peluang kepada pensyarah lain untuk mewakili politeknik ke peringkat seterusnya. Jangan cakap lebih tetapi ayuh masuk dan join untuk tahu adakah ilmu yg kita ada skg cukup bagus atau tidak untuk kita apply pada keadaan sebenar. Saya dulu masa perkenalkan Build N Break ini pada tahun 2012 disini mendapat sedikit sindiran dan org melihat apa yang sy cuba perjuangkan. Saya suka kepada suasan pertandingan. dan saya sgt suka membawa pelajar ke satu alam lain yang akan mereka kenang dan ingat. Untuk memberi keyakinan dan bg orang terima semua ini perlukan masa. Jadinya kena banyak bersabar dan teruskan berusaha sehingga berjaya. Saya telah melatih dan mengajar junior saya untuk take over program ini agar ianya menjadi tradisi sepanjang zaman. Saya percaya kepada kemampuan org lain dan sentiasa memberi peluang kepada org lain untuk turut sama mencipta dan mempertahankan semua ini.

date: 17 mac 2016
day: Thursday
location: DSU PSIS

Tentatif build n break 2016:
8.00-8.15 - pndftrn d hdpn pentas
8.15-8.30 - mengambil tmpt msing2
8.30-12.30 - pembinaan  model jambatan
12.30-2.00 - makan dan solat
2.00-3.00 - pengujian model
3.00-3.30 - pengumuman pemenang dan sesi bergambar
3.30-4.00 - berkemas dan bersurai
























Keputusan penuh Build n Break 2016 PSIS

1. Domestic
Supervisor: Ahmad Zaiyad

2. Dasmart
Supervisor: Ahmad Zaiyad

3. Tukang Bina
Supervisor: Nur Shuhada

Tahniah kepada semua pemenang. Terima kasih kpd semua jawatankuasa terlibat.

Diari kerja: Program IISCEP kali ke 4 untuk tahun 2016

Ada orang kata, kenapa perlu mencipta pertandingan baru dan apa perlunya semua ini. Jawapannya adalah mudah. Buat sesuatu yang menyatukan semua orang dan bersaing secara sihat. Itulah kunci kejayaan sesebuah program. Bukan mengharapkan pujian melambung dan menggunung tetapi cukup sekadar berkongsi pengalaman dan idea untuk melahirkan ramai lagi pelajar yang berinovasi, mampu mencipta sesuatu yang baru yang berkemahiran tinggi dan memberi impak kepada masyarakat sekeliling. Itulah salah satu matlamat sy dalam mencipta sesuatu yang baru dan meninggalkan kesan mendalam. Ayuh kita bangkit..ayuh kita lebih bermotivasi dan berinovasi. Kejayaan tidak akan datang bergolek.Kena dicari ..kena dikejar sehingga jumpa...jumpa lagi dipertandingan akan datang. Ini kali JKA tapaw ler...

Keputusan PSIS IISCEP '16
----------------------------
A. Kump. Pembentang Terbaik
1. JPCF10-Mengkaji Kepentingan Perancangan Harta Islam Dalam Kalangan Penjawat Awam Di Institusi Perakaunan Negara
2. JP -CF05-Kajian Faktor Yang Mempengaruhi Penyimpanan Di Akaun Tabung Haji Di Kalangan Penduduk Kg. Parit Baru
3. JP- CF07-Mengkaji  Faktor-Faktor  Yang  Mempengaruhi  Permintaan  Pembiayaan  Mikro  Di  Kalangan  Industri  Kecil  Dan  Sederhana  Di  Sekitar  Kawasan  Parit  Baru

B. Booth Terbaik
1. JP -CF01-Mengkaji Tentang Kos Sara Hidup  Penduduk Di Parit Baru Sabak Bernam Terhadap Penurunan Harga Minyak Mentah
2. JPH- HT3-Centela Jam

C. Anugerah Pilihan Industri
1. JKA -Compressible Safety Cone
2. JKA-The Study Of Banana Trunk Fibre Sawdust In Partical Board-JKA
3. JKE - Omnidirectional Robot (Hardware/Chasis/Software)

D. Anugerah Inovasi Berpotensi Tinggi
1. JKA -Modification Of Shovel With Water Pump To Clean Up Garbage In Drainages
2. JTMK -Bilingual Easy License
3. JKA -Design Mixture Of Coal Ash For Green Cement Tiles

E. Anugerah Paten & Komersial
1. JKA-Compressible Safety Cone
2. JTMK -Network Event Viewer Monitoring System
3. JPH -Bambusa Travel Kit

KESELURUHAN JKA MENANG
===============
Anugerah Pilihan Industri
1. JKA -Compressible Safety Cone
2. JKA-The Study of Banana Trunk Fibre Sawdust In Partical Board-JKA

Anugerah Inovasi Berpotensi Tinggi
1. JKA -Modification of Shovel with Water Pump To Clean Up Garbage In Drainages
3. JKA -Design Mixture of Coal Ash for Green Cement Tiles

Anugerah Paten & Komersial
1. JKA-Compressible Safety Cone


Link video IISCEP
===============
Gimik Perasmian
https://youtu.be/cH9edwVEvbE

Tayangan Multimedia
https://youtu.be/cuhxfKkaTDE


KEDUDUKAN PINGAT
===============
1.Compressible Safety Cone -  EMAS
2. Modification Of Shovel With Water Pump To Clean Up Garbage In Drainages -EMAS
3. The Study Of Banana Trunk Fibre Sawdust In Partical Board -EMAS
4. Design Mixture Of Coal Ash For Green Cement Tiles - EMAS
5. The Study Of Hibiscus Cannabinus L. Bast Fibre Suitability In Gypsum Board-PERAK
6. Production Of Compressed 'Lego Bricks- PERAK
7. The Application Of Cocos Nucifera L In Production Of Biodiesel-PERAK
8. Rice Husk As Thermal Insulation-PERAK
9. The Design Of Smart Tools For Laying Floor Tiles -GANGSA
10. Treatment Vessel Sludge By Using Bagase, Coconut Husk And Rice Husk- GANGSA
11. Organic Pesticide From Egg Shell -GANGSA
12. Biodegradable Plastic Using Natural Starch, Barley (Hordeum Vulgare )-GANGSA
13.Potential Of Eichornia Crassipes (Viatnamese Ment) And Persicaria Odorata (Water Hyachne) As Heavy Metal Removal (Cadmium Chloride) -GANGSA
14. Penggunaan Bilik Seni Bina (SIDA) dalam Pengajaran Dan Pembelajaran (P&P) di Politeknik Sultan Idris Shah- GANGSA





















Blog Viewer

NAFEESA HOME

NAFEESA HOME terletak berhampiran dengan Pantai Teluk Kemang yang terletak di Port Dickson, Negeri Sembilan. Terletak di Taman Selayang, Telok Kemang, Port Dickson. Rumah Teres 2 tingkat untuk sewa harian. Jaraknya cuma 1 km ke pantai Telok Kemang. Berhampiran dengan kedai makan, kedai runcit, stesen minyak, pasaraya Mesra, pasaraya Family Store dan pantai. 1 km ke highway Port Dickson-Seremban. Hanya 10 km ke selatan bandar Port Dickson. Berdekatan dengan kawasan perkelahan iaitu pantai Teluk Kemang. Pantai ini popular di kalangan penduduk Johor, Selangor dan Kuala Lumpur. dan lain-lain untuk mandi-manda terutama pada hujung minggu.Maklumat lanjut,layari nafeesahome.blogspot.com

POLI BADGES

POLI BADGES

FOOTBAL BADGES

FOOTBAL BADGES

PDF CONVERTER

There was an error in this gadget
 

JDT-BANGSA JOHOR

JDT-BANGSA JOHOR

About