Buscar

Loading...

Páginas

BUILD & BREAK POLYTECHNIC....



Assalam my student...as i told you before..i always keep my promise...so Lets do this...we can try it more...
Insyallah...i will share my experience and my knowledge about this..hee...

RASANYA KITA BOLEH CUBA AMALKAN...INSYALLAH

AMALAN SUNNAH RASULULLAH SAW 
 
PANDANGAN MATA

Pandangan mata adalah anak panah iblis. Lihat bukan muhrim sekali saja. Lihat kali kedua akan hilang nikmat ibadah 40 hari. Tiada kusyuk.
MAKAN GARAM

Celup jari kelingking dalam garam, menghisapnya sebelum dan selepas makan. Garam adalah penawar paling mujarab keracunan dan boleh menghalang sihir.
MINUM TANGAN KANAN

Sentiasa minum memegang gelas dengan tangan kanan. Iblis minum dengan tangan kiri.
INGAT SESAAT DI JALAN ALLAH
 
Sesaat berdiri di jalan Allah lebih baik dari solat di depan hajarul aswad pada malam Qadar walaupun hanya sekadar "hai kawan ayuhlah kita solat"
MULAKAN DENGAN LANGKAH KANAN

Masuk masjid kaki kanan, keluar kaki kiri. Masuk rumah kaki kanan, keluar rumah kaki kiri. Masuk tandas kaki kiri, keluar kaki kanan.
MAKAN MENGGUNAKAN TIGA JARI

Nabi s.a.w makan kurma dengan 3 jari iatu jari ibu, telunjuk dan hantu. Kita makan nasi kalau susah bolehlah dengan 3 suapan pertama ikut sunnah.
 
JAMINAN ALLAH DENGAN MEMBERI SALAM

3 orang mendapat jaminan Allah iaitu orang yang memberi salam sebelum masuk rumah, orang yang keluar ke masjid dan orang yang keluar ke jalan Allah.
GUNTING BULU

Apabila lelaki dan perempuan tidak menggunting, mengemas bulu kemaluan dan ketiak selama 40 hari, maka iblis akan bersarang dan berbuai di situ.
JANGAN BERSIUL

Jangan bersiul kerana sewaktu mula-mula dibuang ke dunia, iblis mengembara sambil bersiul-siul dan orang yang bersiul itu adalah penghibur iblis.
 
CARA POTONG KUKU TANGAN
 
Mula dari jari telunjuk yang kanan terus ke kanan sampai kelingking kanan, disambung dari kelingking kiri ke ibu jari kiri hingga ibu jari kanan.
 

CARA POTONG KUKU KAKI

Mula dari kelingking kanan ke sebelah kiri sampai kelingking sebelah kiri.
PANJANG LENGAN BAJU 
 
Panjang lengan baju Rasulullah SAW adalah hanya sampai pergelangan tangan sahaja.
PAKAIAN KESUKAAN
Pakaian kesukaan Rasulullah SAW adalah gamis iaitu baju labuh atau kurta.
BERSIWAK

Jika didahului dengan bersiwak (bersugi), satu kali anda bertasbih maka Allah hitung 70 kali bertasbih. Jika bersolat akan dihitung 70 kali solat.
DOA DALAM SUJUD

Saat yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah ketika bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa di dalamnya.
ADAB DI TANDAS

Masuk tandas kaki kiri, pakai alas kaki dan tutup kepala.
ADAB MAKAN
 
Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas. Sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafas.
PAKAI MINYAK WANGI
Memakai minyak wangi adalah Sunnah maka pakailah terutama ketika hendak bersolat, ke masjid atau ke mana sahaja.
AMBIL WUDUK SEBELUM TIDUR

Gosok gigi dan ambil wuduk sebelum tidur malam kerana menjadi amalan yang sangat dirahmati dan menghindar gangguan iblis dan syaitan.
CINCIN PERAK
Pakai cincin perak di kelingking kanan atau kiri. Akan mendapat pahala Sunnah berterusan selama memakainya.
SOLAT FARDHU DI MASJID
Nabi SAW tidak pernah solat fardhu di rumah. Setiap langkah kanan ke masjid akan diangkat satu darjat dan langkah kiri akan dihapus satu dosa.
PAKAI CELAK

Gunakan celak ismid (dari galian) kerana ia menguatkan penglihatan dan menumbuhkan bulu mata. Setiap malam dicalit tiga kali pada mata kanan dan kiri.
PANJANG PAKAIAN

Panjang pakaian , jubah atau seluar seorang muslim adalah antara setengah betis dan tidak melebihi buku lali .
SOLAT FARDHU BERJEMAAH

Solat fardhu berjemaah di masjid dibayar 27 kali lipat dari solat sendirian di rumah. Jika anda waras dan sempurna akal, di manakah anda akan solat?
 MENGUAP
Menguap adalah dari syaitan. Bila rasa hendak menguap, tahanlah atau tutuplah mulut dengan belakang tangan kerana syaitan akan masuk melalui mulut.

MENYIMPAN JANGGUT

Memotong misai dan menyimpan janggut. Lebih afdal dengan jambang sekali. Diberi pahala amal berterusan selama menyimpannya.
JANGAN MENGHADAP KIBLAT KETIKA BUANG AIR
Jangan menghadap / membelakang Kiblat ketika buang air kecil / besar. Dibolehkan bila dalam bangunan, itupun kalau terpaksa.
WARNA PAKAIAN RASULULLAH
Disunatkan memakai pakaian berwarna putih kerana Rasulullah SAW menyukai pakaian berwarna putih.
POSISI TIDUR

Posisi tidur yang dianjurkan ialah mengereng di atas rusuk kanan, muka dan badan mengadap kiblat dan tapak tangan kanan di bawah pipi.
MINUM LEPAS MAKAN
Lepas makan nasi jangan terus minum. Tunggu sebentar anggaran selama berjalan 40 langkah barulah minum.

Salam Maal Hijrah 1436

Assalam...sempena tahun baru Maal Hijrah..saya ucapkan salam maal hijrah. Semoga tahun ini menjanjikan "hijrah" "pindah" atau "berubah" kepada yang lebih baik dari tahun lepas. Semoga kita menjadi manusia yang lebih beriman, menjaga solat, bersangka baik, positif, rajin berusaha, banyakan bersedekah dan berselawat ke atas nabi kita. Moga semuanya yang kita doa dan harapkan pada tahun ini tercapai sepenuhnya. Insyallah.

Coming soon...


Introduction
The Faculty of Civil Engineering, UTM has been organizing the bridge model competition since late nineties.  The overwhelming support and interest shown by the students have encouraged the faculty to organize the competition this year. This will be the ninth time such event is organised. The aim of the competition is to encourage students to use knowledge and creativity to solve practical problems. 
Participants
Open to undergraduate students from any colleges, matriculations, universities, and also to Form 4, 5 & 6 secondary schools.
Deadlines
  • Submission of entry form, project brief and drawings 19th February 2015.
  • Notice of acceptance from the organizer 6th March 2015.
Rules and Regulations
General
  • The number of students in a group must not be more than five.
  • Each group should be supervised by an academic staff / advisor.
  • Models must be displayed during the exhibition.
  • Entries not complying with the rules and regulations of the competition will be disqualified.
  • Decisions by the judges are final.
Materials
  • The models should be made from Balsa wood with the cross section of (5mm x 5mm) and (1.5mm x 100mm) as provided by the organizer.
  • Participant should bring their own glue and relevant tools.
  • Other materials such as paper, thread, straws, masking tape may be used but are not provided by the organizer
Model Construction
  • The bridge must be constructed on 6th April 2015 at the place provided by the organizer in UTM
Model Specification
  • Clear span between supports should be 1000 mm. The overall length should not be less than 1200 mm
  • The model must be simply supported
  • The deck slab of the bridge should be horizontal and must be part of the model bridge structure
  • Maximum deck width is 110 mm and can be accommodate dual carriageway of at least 30 mm wide each.
  • Two voids with dimensions of (10mm x 150mm) should be provided at locations as shown in the diagram (refer figure)
  • Maximum height is 300 mm.
  • Base area at both ends must not be greater than 100 x 100 mm.
  • Connection : glue or tie (thread)
  • Ample space for placing dial gauge below the bridge at mid span should be provided
  • The model will be tested for 5 kg loading for a duration of 30 seconds.
Poster and Multimedia
Each model must be accompanied by one (1) A3 poster and a multimedia presentation (3 minutes) during the exhibition. 
The A3 poster must have the following information:
  • Name of institution / school
  • Group name
  • Group members
  • Advisor
  • Model description
Assessment of Model

 

Prizes

 

Fee

The participation fee is RM200 per entry upon successful acceptance. However the participants have to bear their own expenses for the traveling, accommodation etc.
Accommodation
Accommodation for the participants is not provided. However it can be arranged upon request at nominal cost (subject to availability).
Entry Form
For more details please access our website and download the application form at http://www.civil.utm.my or click here.
Enquiries
General enquiries:
Dr. Mariyana Aida Binti Abdul Kadir
Tel: +607 5533059 or +6013 4239006
E-mail: mariyanaida@utm.my
Technical enquiries :
Prof. Madya Dr. Abdul Kadir Marsono
Tel: 07-5531606
E-mail: akadir@utm.my
Ir. Mohamad. Salleh Yassin
Tel: 07-5531603
E-mail: shymohamad@utm.my

 

Boleh tuntut sijil...

Sijil Build & Break telah siap. Boleh tuntut dengan Pn Arinah. Harap Maklum. Harap maaf kepada yang berjaya ari tu, pertandingan peringkat kebangsaan telah ditangguhkan pada semester hadapan kerana masalah yang tidak dapat dielakan. Sebarang makluman tambahan saya akan maklumkan kemudian. Terima kasih.

Bukan mudah untuk jadi kawan or sahabat yang baik...

Assalamualaikum semua...rine dalam sibuk saya marking paper ne..teringat lak pasal kawan-kawan ne..Saya ne lagi lar hidup merantau dari negeri ke negeri. Di johor, melaka, negeri sembilan dan selangor. Ikutkan kawan tu merata satu Malaysia. Tp yang pastinya kawan ne macam Touch N Go jek...Untuk sementara jek semua ini kan..biasala tu...Tp yang menjadi persoalan ialah berapa ramai yang betul-betul kawan kita, yang sayang kita, percaya kita, sokong kita dan memahami kita. Persoalan juga, Adakah kita ne merupakan kawan 0r sahabat yang baik?


Kita sentiasa mengharapkan balasan yang terbaik dari orang sekeliling kita, walhal kita sendiri pn xbuat macam apa yang kita harapkan? Setuju x?

jadinya, apa perlu kita buat???



Hidup ne sekali sahaja. Allah suka orang yang menjaga siratulrahim dan bersangka baik sesama manusia. Setiap manusia sempurna baik tetapi sejarah, kenangan, masalah, tekanan dan dugaan setiap orang tidak sama. Sebab tu lar sukar untuk kita mengharapkan kawan yang betul setia dengan kita. Penting ke kena setia dengan kawan ne?



Tu kowg pk sendiri lar...betapa hidup kita ne lebih banyak bersama kawan-kawan daripada Mak Ayah kita. Dari kecil kita bersekolah sehingga sekarang. Cuba kira berapa banyak masa kita di sekolah berbanding kita bersama Mak Ayah kita. Tu fakta...zaman sekarang zaman teknologi..zaman Ilmu dan akademik....walaupun secanggih mana sekali pun...masa yang lalu tidak dapat kita ulang semula.. xdapat kita bina semula kenangan itu....



So...jadilah kita kawan dan sahabat yang baik..
Jangan gunakan kawan atau sahabat hanya untuk kepentingan diri sendiri sahaja
Jangan sentiasa mengharapkan kawan or sahabat untuk bertanya khabar pada kita, walhal kita sekali pn xpernah tanya khabar mereka..


Jangan lupa ziarah kawan or sahabat kita bila mereka sakit
Jangan hilang hormat atau berkira sangat dengan mereka jikalau kita sendiri pn xtahu menghargai
Jangan tikam belakang, cerita keburukan orang lain, jikalau diri sendiri pun banyak kurangnya
Jangan suka membandingkan kawan kita dengan orang lain
Jangan suka berjanji dengan kawan tetapi tidak ditepati
Jangan suka asyik menyalahkan kawan tetapi bantu la mereka untuk sama berjaya


Semoga anda semua menjadi kawan yang baik...Jangan nakal-nakal...





Read about android apps....saja share..


https://drive.google.com/file/d/0BwBX765TSq5_c1lyeEtYREJyUVE/view?usp=sharing

Just for this time..

Done. Finish all my lecture...need to checking all assessment..i will show the carry mark soon. I will give back all the assessment to put in your course file...Good luck for all of you..I'm not the best but i'll try to give my best. Sometimes, i felt emotional when my student brake a promise..not submitted assignment on time. When my student sometime not respect me, i fell very angry but i can't show it. I hope most of you will understand when you will be a teacher. Is not easy to be good teacher..easy to give just a lecture...I'm not a kind of that because i want all my student will be pass all the examination and finish diploma level. Hope we will see for the next time. Sorry if i not deliver my knowledge and my lecture properly. Sorry for it.. I hope i will improve myself to be a good engineer. Take care and keep pray for Allah. Dont be lazy..dont always mimic yea...Allah bless us.

Fokus...Perlu ker?

Assalamualaikum semua...musim musim hendak menghampiri peperiksaan ne, macam macam perkara kena diselesaikan. Tidak gitu...Pastikan semua kerja yang tertangguh dapat diselesaikan mengikut masa yang ada. Para pelajar sibuk untuk melunaskan tugasan, ujian, kuiz, report yang tertangguh..sebabnya dah kena leter berjuta kali supaya hantar semua itu selewat lewatnya minggu ne. Kalau tidak, maka 0 markah la jawabnya. Sepatutnya kalau semua tepati masa, hantar ikut masa ditetapkan, tidak timbul isu ini. Dah jadi kebiasaan, walau dimarah ker..disindir ker..tiada kesan untuk berubah. Bak kata pepatah mencurah air di daun keladi. Lalu macam tu jek..ermmm.. Sabar jelar..
So..mari kita kembali kepada asal..kembali fokus....jangan leka yea...

Macam ne boleh kan...

jom kita...stay focused

Baik kita saling pesan memesan...tidak gitu...

insyallah...


 

Kenapa perlu ada matlmat?

Setiap orang dilahirkan di dunia ini mempunyai matlamat. Allah jadikan kita insan supaya kita taat dan beribadah kepadaNya. Namun di dalam kita mengejar matlamat kita terdapat banyak kekangan, sama ada kekangan itu datang atau wujud tanpa kita undang. Perlukah kita mempunyai matlamat?? Apa gunanya matlamat? Ada orang kata, hidup ini macam arus air di sungai, kita biarkan jek dia mengalir tanpa arah asalkan tidak tersesat jauh. Ada orang kata hidup ada matlamat atau tidak, tiada bezanya sebab qada dan qadar itu dh ada. Jadi jangan risau, sbb semua memang dah ketentuan tuhan.


Ideologi yang malas ini sangat bahaya kerana meresesap masuk ke jiwa generasi sekarang kerana rata-rata anak zaman sekarang ibu bapa nya sudah hidup selesa. Apa yang mereka hendak boleh dapat dengan senang tanpa perlu berusaha lebih. Ada yang datang belajar pun sebab ibu bapa suruh bukan kerana ilmu dan kepentingannya kepada diri tetapi lebih kepada terpaksa.

Kebanyakan hari ini pelajar ke kelas sebab tiada matlamat? Tidak jelas matlamat dan tidak mahu faham matlamat. Bagi mereka apa yang penting, datang kelas, sembang2 dan balik. Touch and you go. Ilmu yang disampaikan di ambil mudah dan tidak kisah. Sebab merasakan ilmu yang dibelajar hanya untuk peperiksaan. Bukan untuk diri itu jadi bijak pandai. hairan kan? Saya tidak kata semua macam itu. Tapi kebanyakan pelajar hari ini.

Marilah kita semua BERUBAH. TIME TO CHANGE. When you change your thinking, you change your mind, you change your attitude, you change your believe and you can change your expectation. That means, you can change everything when you change your mind. Rasanya kata2 ini dah berzaman digunakan. Tetapi memang benar kata2 keramat ini.


So, apa tunggu lagi. Jom kita berubah jadi insan yang lebih baik. Insan yang ada matlamat. Insan yang ingin berjaya di dunia dan akhirat. Belajar itu tidak susah kalau kita ada matlamat. Bina dan cipta matlamat diri sendiri mengikut corak yang kita hendak. Kita sambungkan matlamat kita selari dengan USAHA dan PENGORBANAN.

Bisik dalam diri sendiri setiap hari. Hari ini apa matlamat aku hidup. Apa yang aku akan lakukan. Apa lagi kerja yang belum aku selesaikan. Tulis dan simpan dalam hati ketat2 agak ia tersemat erat dalam jiwa naluri. Buang prasangka buruk terhadap sekeliling. Buang rasa rendah diri. Perbaiki kelemahan diri yang ada. Ingatlah, Allah sentiasa ada bersama kita. Positif dan beri peluang pada diri sendiri untuk berubah.

Setiap hari adalah hari baru untuk kita. Ingat tu...
so,

Semoga kita berjaya kejar matlamat hidup kita. Matlamat kita belajar dan matlamat kita semuanya.

Sebabnya, kitaran masa terus berlalu..
Jom kita ada matlamat...


Jangan suka mungkir janji...belajar untuk tepati masa...


Rasa macam hendak gugur jantung saya ne apabila kerja tugasan yang saya bagi sebulan lamanya. Baru hendak buat, buat kerja sambil lewa, sembang2..tidak tahu antara tanggungjawab, amanah..malah mungkir janji. Saya hairan, hendak kata sibuk sangat urus diri..xde anak..tidak kerja.. semua tidak...tetapi SANGAT MALAS...TIDAK BERTANGGUNGJAWAB...dan TIDAK RASA BERSALAH...

zaman kian berubah, saya tidak tahu la samada pelajar disini memang dilahirkan malas dan banyak alasan atau memang tidak minat belajar. Rasa dah xminat belajar tu baik berhenti jek. Dari sakitkan hati orang...Rasanya saya dah buat macam2 nk mudahkan pelajar ulangkaji...bagi nota online..semua online lagi..ajar tu update nota ikut level master lagi supaya pelajar lebih faham..Tapi kowang xhargai usaha saya..rasa macam sia-sia.

Jadi cikgu bukan mudah nak didik anak org kan? kalau ank sendiri saya dah cili mulut tu...sy dh cili tangan tu sebab xbuat keje..sbb MALAS...sy benci orang MALAS...

Terpulang pada kowg semua bila hendak berubah..saya xmampu hendak ubah org yang hatinya gelap. Tidak tepati janji...tidak berusaha..suka bertangguh..banyak alasan...

Cari kesalahan kami pensyarah mmg pandai..semua pensyarah xkena..walhal diri sendiri tidak berubah..tidak usaha..xkn kitaorang nk printkn nota kot..nak bg kt umah..nk suap semua??
Ne sistem IPTA la..kalau teruskan budaya tu..saya percaya kowg xkn kemana...xkn berjaya..
dahla xm pn meniru...

Ntahlah..saya rasa generasi hari ini mengambil mudah terhadap pentingnya pendidikan/ Saya tidak kata semua. Ramai jek pelajar yang sy dah didik berjaya. Tetapi kali ne..tahun ini memang cukup mencabar..

Berubah lah untuk diri sendiri. Belajar la untuk kejayaan diri sendiri. Tidak malu ke dengan ALLAH sbb selalu tipu diri sendiri. Ambil kesempatan di atas kebaikan orang lain.

Tahap Kesabaran setiap orang tidak sama. DOnt Brake My Heart, If Broken Consider Sold...

Hargailah usaha kami untuk melihat kowg berjaya....jangan rasa diri tu pandai sangat..kalau dah pandai sangat..g belajar kt universiti tu..jgn jd org yang sombong..tidak hormat pensyarah dan perasan diri tu baik sangat.

Belajar bersangka baik dengan guru dan org sekeliling. Allah suka org yang bersangka baik dan positif. Mudah-mudahan kowg buat sifat negatif tu..buang yang keruh ambil yang jernih. Moga2 Allah pelihara iman kita..jiwa kita.. Ilmu Allah ne sikit sangat..Hidup kita ne singkat sangat...
Jangan sia2 kan dengan perkara yang menyakitkan hati orang lain.

Semoga Allah panjangkan umur kita dan beri kita peluang untuk berubah untuk jadi lebih baik dan sempurna. Insyallah...

I Like to study...


Jangan kolot sangat..apabila pelajar rapat dengan pensyarah..dikata ada skandal..ada hubungan terlarang.. Hidup ini kita perlu sayang menyayangi orang lain tanpa sebab..sbb Allah sangat penyayang. Jangan berkira tentang betapa orang sayang kita tetapi kita xpernah kira berapa banyak kita sayang org lain.. Apabila kita sayang semua org..tidak akan wujud budaya berpuak-puak...budaya buat assignemnt dengan kwn yang sama jek... Kami pensyarah ne ada standard kami la...zaman skg zaman kena ADA DEGREE...ADA KERJAYA...ADA RUPA..baru boleh cerita lebih lanjut...Berkawan dengan kami..ceduk ilmu kami..ceduk strategi kami berfikir..strategi kami belajar.. bukan fikir negatif..macam diri tu bagus sangat...

Semoga kita semua lebih baik dari lepas. Past is past..


Baca doa...banyakkan solat sunat..Solat jemaah di masjid. Bersama kita jadi manusia beriman, positif, bersangka baik dan bijak.. Amin. Apabila kita ada aura positif, semua perkara akan jadi positif dan baik...