Buscar

Loading...

Páginas

Alhamdulillah...masuk cetakan ke 3..jom baca...


Pertandingan Inovasi Projek Akhir Antara Jabatan 2014

Julung kalinya pertandingan seumpama ini dicetuskan. Ikutkan bukan dr idea aku sebenarnya, tetapi dari jawatnkuasa UPI yg ada. Ikutkan masa meeting business plan kt Pulau Langkawi hari itu, memang cadang nk buat paperwork ne, cumanya aku mmg xsempat nk urus program lain..hee..so, boss unit aku pulak dah sub siap2 kan JKE, so mudahlah..diaorg jd penganjur bernaung bwh unit penyelidikan dan inovasi.. alhamdullillah..apa yg kami rancang..berjalan lancar..nampak pelajar2 ne penat dan stress..sbbnya sblm ne pn diaorg dh mmg kena teow teruk masa vaiva..ne kena present sekali lagi..cuma format sedikit berbeza.. tetapi matlamat tetap sama..untuk melahirkan pelajar yg berkualiti..berinovasi dan berkeyakinan.. mmg susah sikit nk cari yg terbaik antara 5 jabatan..tujuan utama program ini adalah untuk menyatukan aktiviti semua jabatan dan mencapai kpi polyrate...jadinya semua pihak dpt faedah yg sama...begitulah kisahnya kn..aku yg xsemena mena pn terlibat..xmasuk meeting pn ritu atas alasan munasabah..tahu2 jd pengarah program lagi..adei..apa pn satu sejarah baru tercetus di sini..alhamdullillah..diharapkan usaha seumpama ini dpt diteruskan pada generasi akan datang...cayok2 kepada semua yg terlibat...kita mmg terbaik untuk mencari bakat pelapis yg terbaik...yg pastinya untuk menang secara keseluruhan adalah projek dr JKA..hee
bunting utama..

Projek terbaik JKA..Projek inovasi terbaik keseluruhan..Anugerah Patern..Anugerah Pilihan Industri

Saudara sufian...org kuat saya..Presiden Kelab JKA..

senyum tp mcm xikhlas..hee

muka berdebar-debar sblm sesi soal jawab

penilaian panel dr En Zaini,, En Alias dan En Hadi

dr group JTMK rasanya..

dr group JPH

mereka semua gembira..hope so

ini pn JPH
 
Penilaian khas dr kesemua ketua panel         




dr JP

dr JKE

dr JTMK..bersama kj..Cik Yati..hee

Alhamdulillah rezeki..Pertandingan Bowling PSIS 2014

berat sgt..hee
poster

terbaik..dh lama xbergabung

dpt no 3 individu dan johan berkumpulan

lane yg ada

shahir berbincang gn arinah..

kategori individu

byk x kami menang..alhamdulillah

bersama anak-anak shahir..tumpang glamer papa dia

sofia terkejut tgk papanya menang..huhu

xmuat nk masuk kereta..

Alhamdulillah..pada tanggal 15.3.14...pada asalnya kitaorg tidak bercadang untuk main.. ikutkan kami dh lama xpair main bowling..sejarahnya, sy dgn shahir ne, kawan dr zaman diploma lagi.. junior saya..kami sama dulu posting POLIPD...semasa di UTHM semasa sambung degree..kami pernah menyertai pertandingan bowling utk peringkat UTHM..masa tu kami bkn satu pasukan..tp lawan..hee..kenangan kn..alhamdulillah masa tu pn team sy pair lelaki dpt no 2, partner sy pn dpt no 2 individu, sy no 5 drpd 60 org yang menyertai..Kami Johan Keseluruhan..mcm xlogik..sbb team sy dpt kalahkan bdk MASUM..wakil universiti..hee..kali ne pn tanpa dirancang sgt..last minit sgt...sy percaya kepada keserasian..kalau kita ne hebat dan ada wawasan, insyallah...rezeki tu ada..kali ne shahir dpt no 2 dan sy no 3 individu..kumpulan kami johan..dan membawa piala pusingan utk JKA PSIS buat julung kalinya..separuh hadiah kami punyer..huhu..semoga generasi akan dtg dpt menyambung semangat kami mencipta sejarah disini..tq Allah

terjumpa POSTER CONCRETE COMPETITION 2011..peringkat kebangsaan di kuching sarawak

terjumpa poster lama semasa menyertai pertandingan inovasi konkrit di kuching sarawak. Masa itu kami  bertiga bersama sorang lagi pensyarah dan 6 orang pelajar. masa itu kami teruja untuk membuat inovasi konkrit dengan bermacam bahan. satu kategori sahaja yg kami dapat menang, its ok..menang kalah adat bertanding, yg penting ialah pengalaman yang tidak akan dilupakan..terbaik..miss u all semua semasa di politeknik melaka...

TIPS UNTUK HARI INI...

Minggu ini adalah minggu ke 12, yang mana dalam kita sedar atau tidak sudah menghampiri tamat tempoh..banyak sudah teknik kungfu, silat dan ilmu-ilmu pertahanan diri yang lain. Tetapi sebelum khatam ilmu di dada, satu ujian khas akan dilaksanakan pada hari ini, bagi menguji ilmu kekebalan yang telah di ajar kepada anda semua. Kowg semua diberi setengah jam untuk berlatih dengan teknik yang ada supaya apabila ujian dilakukan, kowg semua tidak gabra, tidak panik, fokus dan bijak membuat keputusan. Saya hanya menguji kebijaksanaa, kepantasan malah cepat membuat keputusan dengan cepat. Disini saya serta tips yang perlu ditekankan:
1. Set unit
2. Drawing limit
3. Set 0,0
4. Rec (x,y)
5. Starting point
6. Draw line
7. Layer
8. Snapang
9. Copy
10. Mirror
12. Array
13. Dimension
14. Circle
15. Fillet
16. Hatching
17. Gradient
18. Text

semoga berjaya, kowg diberi masa 2 jam...kejayaan kowg, kejayaan kami. Majulah Autocadd utk DAS.. peace.

daripada:
Sir Saiful @ Burn
Great Lecturer

Buah delima masak isinya, mari membeli di kedai yati,
Bijak membaca hebat hatinya, semoga kowg semua senang hati..hahaha..

APA? ANUGERAH POPULAR UNTUK PENCINTA NOVEL

Seingat saya (kalau tak silaplah) cerita fasal anugerah untuk penulis ni pernah digosipkan pada perjumpaan sempena hari raya tahun lepas. Tak sangka pulak perkara ni betul-betul diadakan. Tetiba teringat temubual Novelist Laila Kamilia di TV1 Sabtu lepas. Kata pengacara, penulis umpama selebriti. Tergelak saya bila dengar. Tapi bila saya Alaf21 dan bos-bos besar mula mewar-warkan, saya mula rasa tempias selebriti..(haha..sangatlah poyo kan?)
 
Tapi bila tengok dalam suratkhabar dah terpampang besar nama tu, hanya 'wah!' yang keluar dari mulut saya. Biar betul. Orang ramai kena 'pangkah' saya untuk kategori yang dipertandingkan? Termenung kejab, lepas tu sengih sendiri. Tapi rasa syukur yang amat sangat. Dalam banyak-banyak nama penulis baru, terselit juga AIREEN ERINA di situ.
  




Nampak tak? Ada nama AIREEN ERINA di situ..hehe..bukanlah nak berlagak..cuma nak bagitau, terharu ni. Kategori PENULIS HARAPAN (harapanlah sangat kan? hehe) dan COVER PILIHAN. yang tu kalau menang pastilah kredit diberi pada para pereka grafik alaf yang canggih-canggih ideanya. Apa tak canggih ke idea cover tangan yang menggapai di atas katil pengantin tu? Siap taburan kuntum-kuntum ros yang terlerai lagi..hehe..Jadi, jom lah beli SINAR HARIAN mulai 1-29 Mac 2014, ada borang yang boleh anda isi. Ada yang bertanya, tak boleh undi online ke? Oh, pastilah tidak ya adik-adik sayang. Ini bukan pilihanraya kampus ya! Jadi tiada UNDI ONLINE.  Kena dapatkan juga Sinar Harian. Jangan lupa pilih 5 untuk setiap kategori ya. Dan jangan lupa vote untuk AIREEN ERINA. Ha...tengok, sempat juga meraih undi..hehe..jangan marah. Kita tanda suka-suka aje. No pressure ya sayang-bucuk semua.
 
Kalau nak tengok lebih jelas lagi, jom kita teropong hasil yang telah siap diedit oleh Novelist NINA ROSE yang sangat rajin dan kreatif jemarinya!
 

Ha..cantik kan hasil Novelist NINA ROSE ni. Tabik spring beta pada tuan hamba..hehe..Okey pesanan terakhir, jangan lupa dapatkan SINAR HARIAN dari 1-29 MAC. Undi penulis pilihan anda. Okey..bye..daaaa...
 
 
p/s: Pilih 5 untuk setiap kategori. Bukan 1 aje..Ala, macam undian awal Anugerah Bintang Popular tu..
 
dipetik daripada http://aireenerina.blogspot.com/
 

Future House dreamz..

video

Jom Solat Berjemaah...


 
  بسم الله الرحمن الرحيم، الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين.
Sembahyang fardhu lima waktu adalah merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima. Orang yang meninggalkan sembahyang maka telah robohlah  satu daripada rukun Islam daripada dirinya. Sembahyang fardhu itu sebaik-baiknya hendaklah dikerjakan dengan berjamaah. Bagi mereka yang mengerjakan sembahyang fardhu dengan berjamaah mendapat kelebihan yang amat besar.
 
 
Di antara kelebihan-kelebihan mengerjakan sembahyang fardhu dengan berjamaah ialah:
Pertama.
Sesiapa yang dapat bersama imam pada takbir pertama selama 40 hari dia terlepas daripada api neraka dan dari menjadi orang munafik
 Sabda Rasulullah s.a.w.:
مَنْ صَلَّى لِلَّهِ أَرْبَعِينَ يَوْمًا فِى جَمَاعَةٍ يُدْرِكُ التَّكْبِيرَةَ الأُولَى كُتِبَتْ لَهُ بَرَاءَتَانِ بَرَاءَةٌ مِنَ النَّارِ وَبَرَاءَةٌ مِنَ النِّفَاقِ. قَالَ أَبُو عِيسـَى وَقَدْ رُوِىَ هَذَا الْحَدِيثُ عَنْ أَنَسٍ مَوْقُوفًا وَلاَ أَعْلَمُ أَحَدًا رَفَعَهُ إِلاَّ مَا رَوَى سَلْمُ بْنُ قُتَيْبَةَ عَنْ طُعْمَةَ بْنِ عَمْرٍو عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِى ثَابِتٍ عَنْ أَنَسٍ. (سنن الترمذى، الصلاة)
Bermaksud: Sesiapa yang sembahyang kerana Allah selama 40 hari dengan berjemaah dan mendapat takbir yang pertama. Ditulis bagi orang itu dua pelepasan, pelepasan daripada neraka, dan pelepasan daripada menjadi orang munafik.
 
Dalam hadis ini, Rasulullah s.a.w. menjelaskan bahawa orang yang dapat berjemaah bersama-sama imam dari takbir pertama hingga akhir sembahyang selama 40 hari dilakukan semata-mata kerana Allah dia terselamat daripada dua perkara iaitu terselamat daripada neraka dan terselamat daripada menjadi munafik. Dengan itu marilah kita berusaha untuk mendapatkan kelebihan ini.
Kedua.
Banyak  langkah menuju ke masjid untuk berjama`ah menghapuskan dosa dan meninggikan darjat.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
أَلاَ أَدُلُّكُمْ عَلَى مَا يَمْحُو اللَّهُ بِهِ الْخَطَايَا وَيَرْفَعُ بِهِ الدَّرَجَاتِ. قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ. قَالَ «إِسْبَاغُ الْوُضُوءِ عَلَى الْمَكَارِهِ وَكَثْرَةُ الْخُطَا إِلَى الْمَسَاجِدِ وَانْتِظَارُ الصَّلاَةِ بَعْدَ الصَّلاَةِ فَذَلِكُمُ الرِّبَاط». (صحيح مسلم، الطهارة)
Bermaksud: Tidakkah aku tunjukkan kamu sesuatu yang Allah menghapuskan dosa dan mengangkat darjat? Para sahabat menjawab, “Ya, wahai Rasulullah”, sabda Baginda: “Banyak langkah ke masjid dan  menunggu satu sembahyang selepas satu sembahyang. Itu adalah ikatan”. 
Hadis ini menunjukkan kepada kelebihan banyak langkah ke masjid dan kelebihan menunggu satu sembahyang setelah menunaikan satu sembahyang, dan sekali gus menunjukkan kelebihan sembahyang berjemaah. Dalam nas yang lain Baginda menegah sahabat yang hendak berpindah ketempat yang berhampiran dengan masjid dengan meninggalkan tempat kediaman yang lama.
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ خَلَتِ الْبِقَاعُ حَوْلَ الْمَسْجِدِ فَأَرَادَ بَنُو سَلِمَةَ أَنْ يَنْتَقِلُوا إِلَى قُرْبِ الْمَسْجِدِ فَبَلَغَ ذَلِكَ رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - فَقَالَ لَهُمْ «إِنَّهُ بَلَغَنِى أَنَّكُمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَنْتَقِلُوا قُرْبَ الْمَسْجِدِ». قَالُوا نَعَمْ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ أَرَدْنَا ذَلِكَ. فَقَالَ «يَا بَنِى سَلِمَةَ دِيَارَكُمْ تُكْتَبْ آثَارُكُمْ دِيَارَكُمْ تُكْتَبْ آثَارُكُمْ». (صحيح البخارى، المساجد)
Bermaksud: Daripada Jabir bin Abd Allah katanya: Kawasan di sekeliling masjid telah lapang, oleh itu Banu Salamah hendak berpindah ke kawasan yang berhampiran dengan masjid, maka perkara ini sampai kepada Rasulullah s.a.w. maka sabdanya: Bahawasanya sampai kepadaku berita bahawa kamu hendak berpindah ke kawasan yang hampir masjid. Mereka menjawab, “Ya, wahai Rasulullah, kami hendak demikian”. Jawab Baginda:“Wahai Bani Salamah! Rumah kamu, (jangan pindah) kesan-kesan tapak kaki kamu (ke masjid) ditulis, rumah kamu (jangan pindah), kesan-kesan tapak kaki kamu ke masjid ditulis”.
Hadis ini menunjukkan kelebihan pergi ke masjid untuk sembahyang berjemaah, di mana setiap langkah adalah mendapat pahala dari Allah s.w.t.
Ketiga.
Orang yang keluar dari rumahnya untuk menunaikan sembahyang berjamaah mendapat pahala seperti pahala orang yang mengerjakan haji.
Sabda rasulullah s.a.w.
 مَنْ خَرَجَ مِنْ بَيْتِهِ مُتَطَهِّرًا إِلَى صَلاَةٍ مَكْتُوبَةٍ فَأَجْرُهُ كَأَجْرِ الْحَاجِّ الْمُحْرِمِ وَمَنْ خَرَجَ إِلَى تَسْبِيحِ الضُّحَى لاَ يُنْصِبُهُ إِلاَّ إِيَّاهُ فَأَجْرُهُ كَأَجْرِ الْمُعْتَمِرِ وَصَلاَةٌ عَلَى أَثَرِ صَلاَةٍ لاَ لَغْوَ بَيْنَهُمَا كِتَابٌ فِى عِلِّيِّينَ. (سنن أبى داود، الصلاة)
Bermaksud: Siapa yang keluar dari rumahnya dengan keadaan bersuci menuju kepada sembahyang fardhu maka pahalanya seperti pahala orang haji yang berihram dan sesiapa yang keluar hanya semata-mata untuk tasbih al-Duha maka pahalanya seperti pahala orang yang mengerjakan umrah. Satu sembahyang selepas satu sembahyang, tiada melakukan perkara sia-sia di antara kedua-duanya ditulis pada kalangan orang yang mempunyai kedudukan yang tinggi.
Keempat.
Orang yang sembahyang berjamaah Allah ampunkan dosanya.
Sabda Rasulullah s.a.w.
مَنْ تَوَضَّأَ لِلصَّلاَةِ فَأَسْبَغَ الْوُضُوءَ ثُمَّ مَشَى إِلَى الصَّلاَةِ الْمَكْتُوبَةِ فَصَلاَّهَا مَعَ النَّاسِ أَوْ مَع
الْجَمَاعَةِ أَوْ فِى الْمَسْجِدِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ. )صحيح مسلم، الطهارة)
Bermaksud: Sesiapa yang berwuduk untuk mengerjakan sembahyang lalu dia berwuduk dengan sempurna kemudian dia pergi ke masjid untuk sembahyang fardhu kemudian dia pun bersembahyang berserta dengan orang ramai, atau berjemaah atau dalam masjid maka Allah mengampunkan untuknya dosa-dosanya.
Maksud dosa-dosa di sini adalah dosa kecil kerana dosa besar memerlukan kepada taubat atau keampunan dari Allah.
Kelima.
Orang yang sentiasa sembahyang berjamaah di masjid mendapat perlindungan daripada Allah s.w.t. pada Hari Kiamat.
سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اللَّهُ فِى ظِلِّهِ يَوْمَ لاَ ظِلَّ إِلاَّ ظِلُّهُ الإِمَامُ الْعَادِلُ، وَشَابٌّ نَشَأَ فِى عِبَادَةِ رَبِّهِ، وَرَجُلٌ قَلْبُهُ مُعَلَّقٌ فِى الْمَسَاجِدِ، وَرَجُلاَنِ تَحَابَّا فِى اللَّهِ اجْتَمَعَا عَلَيْهِ وَتَفَرَّقَا عَلَيْهِ، وَرَجُلٌ طَلَبَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجَمَالٍ فَقَالَ إِنِّى أَخَافُ اللَّهَ. وَرَجُلٌ تَصَدَّقَ أَخْفَى حَتَّى لاَ تَعْلَمَ شِمَالُهُ مَا تُنْفِقُ يَمِينُهُ، وَرَجُلٌ ذَكَرَ اللَّهَ خَالِيًا فَفَاضَتْ عَيْنَاهُ. (صحيح لبخاري، الأذان)
Bermaksud: Tujuh golongan manusia yang mendapat perlindungan dari Allah pada hari yang tiada perlindungan kecuali dari-Nya, iaitu imam yang adil, pemuda yang hidup di dalam beribadah kepada Allah,  seorang  yang hatinya sentiasa ingat kepada masjid, dua orang yang berkasih sayang kerana Allah, berhimpun kerana-Nya dan berpisah kerana-Nya, seorang lelaki yang diajak oleh seorang wanita yang mempunyai kedudukan dan jelita (untuk melakukan maksiat) lalu dia berkata: “Aku takutkan Allah”, seorang yang bersedekah secara senyap-senyap sehingga tidak diketahui tangan kirinya apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya dan seorang yang mengingati Allah bersendirian sehingga berlinangan air kedua matanya. 
  
Orang yang hatinya sentiasa teringat kepada masjid ialah orang yang menunaikan sembahyang berjemaah setiap waktu. Apabila dia keluar dari masjid hatinya sentiasa ingat akan datang semula ke masjid untuk menunaikan jemaah fardhu yang berikutnya. Orang ini akan mendapat perlindungan dari Allah di akhirat nanti di mana di waktu itu tiada perlindungan kecuali hanya perlindungan dari-Nya sahaja. Ini merupakan kelebihan yang amat besar kepada orang yang sentisa mengerjakan sembahyang fardhu dengan  berjemaah di masjid. 
Keenam.
Orang yang sembahyang berjamaah di masjid Allah sediakan baginya hidangan di syurga setiap kali dia pergi dan balik.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
مَنْ غَدَا إِلَى الْمَسْجِدِ وَرَاحَ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُ نُزُلَهُ مِنَ الْجَنَّةِ كُلَّمَا غَدَا أَوْ رَاحَ. (صحيح البخارى، الأذان)
Bermaksud:  Sesiapa yang pergi ke masjid dan balik (dari masjid), Allah sediakan baginya hidangan  dari syurga setiap kali dia pergi dan balik.
 
Ketujuh.
Allah memberi jaminan syurga kepada orang yang pergi sembahyang berjamaah di masjid.
ثَلاَثَةٌ كُلُّهُمْ ضَامِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ رَجُلٌ خَرَجَ غَازِيًا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَهُوَ ضَامِنٌ عَلَى اللَّهِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُ فَيُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ أَوْ يَرُدَّهُ بِمَا نَالَ مِنْ أَجْرٍ وَغَنِيمَةٍ وَرَجُلٌ رَاحَ إِلَى الْمَسْجِدِ فَهُوَ ضَامِنٌ عَلَى اللَّهِ حَتَّى يَتَوَفَّاهُ فَيُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ أَوْ يَرُدَّهُ بِمَا نَالَ مِنْ أَجْرٍ وَغَنِيمَةٍ وَرَجُلٌ دَخَلَ بَيْتَهُ بِسَلاَمٍ فَهُوَ ضَامِنٌ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ. (سنن أبى داود، الجهاد)
Bermaksud: Tiga golongan semuanya dijamin oleh Allah, seorang yang keluar berperang pada jalan Allah maka Allah jamin sehingga Allah mematikannya lalu dia masuk syurga atau dia kembali dengan memperolehi pahala dan harta rampasan perang. Seorang yang pergi ke masjid maka Allah jamin hingga Allah mematikannya lalu dimasukkan ke dalam syurga atau Allah mengembalikannya dengan mendapat pahala dan ghanimah  dan seorang yang masuk ke rumahnya dengan memberi salam  maka Allah jamin ke atasnya.
Di antara apa yang terkandung dalam hadith di atas ialah jaminan daripada Allah s.w.t bahawa orang yang pergi ke masjid untuk sembahyang berjamaah dia dimasukkan ke dalam syurga-Nya.
 
Kelapan.
Orang yang pergi ke masjid di waktu yang  gelap dia mendapat cahaya yang sepenuhnya pada Hari kiamat.
Sabdanya Rasulullah s.a.w. :
لِيَبْشَرِ الْمَشَّاءُونَ فِى الظُّلَمِ إِلَى الْمَسَاجِدِ بِنُورٍ تَامٍّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ. (سنن ابن ماجه، المساجد والجماعات)
Bermaksud: Hendaklah bergembira orang-orang yang berjalan kaki dalam gelap menuju ke masjid mereka akan mendapat cahaya cukup sempurna pada Hari Kiamat.
Dalam hadis ini Rasulullah s.a.w. menerangkan kelebihan orang yang berjalan kaki di waktu gelap menuju ke masjid. Mereka ini akan mendapat cahaya yang amat terang pada hari Kiamat. 
Kesembilan
Allah amat gembira kepada orang yang bersedia hendak pergi ke masjid menunaikan sembahyang dan zikir.
مَا تَوَطَّنَ رَجُلٌ مُسْلِمٌ الْمَسَاجِدَ لِلصَّلاَةِ وَالذِّكْرِ إِلاَّ تَبَشْبَشَ اللَّهُ لَهُ كَمَا يَتَبَشْبَشُ أَهْلُ الْغَائِبِ بِغَائِبِهِمْ إِذَا قَدِمَ عَلَيْهِمْ. (سنن ابن ماجه، المساجد والجماعات)
Bermaksud: Seseorang lelaki muslim yang bersedia ke masjid untuk bersembahyang dan berzikir, Allah gembira kepadanya sebagaimana keluarga orang yang pergi, gembira apabila orang yang pergi itu balik  kepada mereka.
Hadis ini menunjukkan bahawa Allah amat gembira kepada orang yang pergi ke masjid.
Kesepuluh.
Orang yang sembahyang Subuh berjamaah seolah-olahnya dia sembahyang sunat seluruh malam dan orang yang sembahyang Isyak berjamaah seolah-olahnya dia menghidupkan separuh malam.
Sabda Rasulullah s.a.w.
مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا قَامَ نِصْفَ اللَّيْلِ وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا صَلَّى اللَّيْلَ كُلَّهُ
صحيح مسلم)
Bermaksud: Sesiapa yang sembahyang Isyak pada satu jamaah seolah-olahnya dia sembahyang  separuh malam, dan sesiapa yang sembahyang Subuh pada satu jamaah seolah-olahnya dia sembahyang seluruh malam.
Kesebelas.
Pergi masjid awal dan mendapat saf pertama adalah mempunyai kelebihan yang amat besar.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
لَوْ يَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِى النِّدَاءِ وَالصَّفِّ الأَوَّلِ، ثُمَّ لَمْ يَجِدُوا إِلاَّ أَنْ يَسْتَهِمُوا عَلَيْهِ لاَسْتَهَمُوا، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِى التَّهْجِيرِ لاَسْتَبَقُوا إِلَيْهِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِى الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا. (صحيح البخارى، الأذان)
Bermaksud: Kalaulah manusia mengetahui apa yang terdapat dalam seruan azan dan saf yang pertama, kemudian mereka tidak mendapatinya kecuali dengan cara undian nescaya mereka akan melakukannya. Kalau manusia mengetahui kelebihan pergi awal untuk menunaikan sembahyang nescaya mereka akan bersegera, dan sekiranya manusia mengetahui apa yang ada pada sembahyang isyak dan subuh berjemaah nescaya mereka akan menghadirinya walau dengan mengisut.
Di antara kandungan nas di atas adalah menunjukkan kepada kelebihan yang ada pada azan, saf pertama dan datang awal ke masjid.
Kedua belas
Jamaah sembahyang fardu yang lebih ramai adalah yang lebih disukai Allah.
Sabda Rasulullah s.a.w.:
عَنْ أُبَىِّ بْنِ كَعْبٍ قَالَ صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - يَوْمًا الصُّبْحَ فَقَالَ «أَشَاهِدٌ فُلاَنٌ». قَالُوا لاَ. قَالَ «أَشَاهِدٌ فُلاَنٌ». قَالُوا لاَ. قَالَ «إِنَّ هَاتَيْنِ الصَّلاَتَيْنِ أَثْقَلُ الصَّلَوَاتِ عَلَى الْمُنَافِقِينَ وَلَوْ تَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لأَتَيْتُمُوهُمَا وَلَوْ حَبْوًا عَلَى الرُّكَبِ وَإِنَّ الصَّفَّ الأَوَّلَ عَلَى مِثْلِ صَفِّ الْمَلاَئِكَةِ وَلَوْ عَلِمْتُمْ مَا فَضِيلَتُهُ لاَبْتَدَرْتُمُوهُ وَإِنَّ صَلاَةَ الرَّجُلِ مَعَ الرَّجُلِ أَزْكَى مِنْ صَلاَتِهِ وَحْدَهُ وَصَلاَتُهُ مَعَ الرَّجُلَيْنِ أَزْكَى مِنْ صَلاَتِهِ مَعَ الرَّجُلِ وَمَا كَثُرَ فَهُوَ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى». (سنن أبى داود، الصلاة)
Bermaksud: Daripada Aubay bin Ka`b katanya: Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. bersembahyang Subuh bersama-sama kita, lalu sabdanya: Adakah si pulan hadir? Para sahabat menjawab tidak. Tanya Baginda lagi, Adakah si pulan hadir? Para sahabat menjawab tidak. Sabda Baginda: Bahawasanya dua sembahyang ini adalah sembahyang yang paling berat ke atas orang munafikin. Jikalau kamu mengetahui apa yang ada pada kedua-duaya nescaya kamu akan datang menunaikan kedua-duanya walau dengan mengisut. Bahawasanya saf yang pertama adalah menyerupai saf malaikat, dan jikalau kamu mengetahui apa kelebihannya nescaya kamu bersegera kepadanya. Dan bahawasanya sembahyang seorang bersama dengan seorang lain lebih baik dari sembahyangnya seorang diri, dan bersembahyangnya bersama dengan dua orang lain lebih baik dari bersembahyang dengan seorang lelaki, dan yang banyak maka lebih disukai oleh Allah s.w.t.
Di antara apa yang disebut oleh Rasulullah s.a.w. dalam hadith di atas ialah Allah lebih suka kepada jamaah sembahyang yang lebih ramai.
Ketiga belas
Orang yang menunggu di tempat sembahyangnya bagi menunaikan sembahyang berjamaah adalah dikira sebagai mengerjakan sembahyang.
Sabda Rasulullah s.a.w.:   
 لاَ يَزَالُ الْعَبْدُ فِى صَلاَةٍ مَا كَانَ فِى مُصَلاَّهُ يَنْتَظِرُ الصَّلاَةَ وَتَقُولُ الْمَلاَئِكَةُ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لَهُ اللَّهُمَّ ارْحَمْهُ. حَتَّى يَنْصَرِفَ أَوْ يُحْدِثَ ». قُلْتُ مَا يُحْدِثُ قَالَ يَفْسُو أَوْ يَضْرِطُ. (صحيح مسلم، المساجد )
Bermaksud: Seseorang hamba Allah itu dikira dalam sembahyang selama dia berada di tempat sembahyangnya kerana menunggu sembahyang, dan berkata Malaikat: “Ya Allah, ampuni dosanya dan rahmatilah dia sehingga dia beredar atau dia berhadas”.
Hadith di atas menunjukkan bahawa seseorang yang duduk di tempat sembahyangnya bagi menunggu sembahyang fardhu dia dikira mengerjakan sembahyang, di samping para malaikat berdoa untuknya.
Apabila  telah jelas bagi kita kelebihan sembahyang berjamaah yang begitu  besar maka janganlah kita lengah-lengah lagi dari menunaikan sembahyang berjamaah di masjid atau di surau, iaitu tempat yang dibangunkan untuk beribadah kepada Allah, dilaungkan azan  bagi sembahyang fardu lima waktu dan seterusnya didirikan sembahyang fardu lima waktu padanya.
 
sumber dari:http://alistiqamahsgmerab.blogspot.com
 

Pentingnya Solat Dalam Jiwa Kita

Firman Allah swt: Dan mereka yang tetap memelihara sembahyangnya; Mereka itulah orang-orang yang berhak mewarisi. Yang akan mewarisi syurga firdaus; mereka kekal di dalamnya. (Al-Mu'minun 9,10,11) 

1. Solat itu tiang Agama. Penghulu segala amal yang lain. Syarat sah untuk diterima yang lain. Yang pertama akan dihisab. Tidak ada alasan bagi sesiapapun untuk meninggalkannya. Jika sakit tak mampu menunaikan dengan berdiri, boleh ditunaikan dengan duduk. Tak dapat duduk boleh secara berbaring. Tak dapat juga dengan berbaring boleh dengan isyarat. Tak ada air boleh tayammum. Terlupa habis waktu, wajib ganti. Jika musafir, boleh dijama’ (dihimpunkan). Pendek kata ibadah solat mestilah ditunaikan dalam keadaan apapun juga dan dimanapun kita berada.


2. Sesungguhnya perbuatan meninggalkan solat ini merupakan kes jenayah yang paling berat, kerana ia tonggak segala urusan agama ini. Kerana ia hubungan dari seorang hamba dengan Allah. Baik buruknya perlakuan seseorang itu sangat dipengaruhi oleh solatnya. Jika ibadah solatnya baik, dilakukan dengan penuh kesempurnaan yang merangkumi aspek rukun, syarat, kefahaman dan lalu penuh khusyuk ia akan dapat mencegah seseorang dari perbuatan keji. Hal ini menjadi jawapan kepada pelbagai masalah yang timbul dalam tiap individu. Firman Allah swt: 


Sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar; dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedahnya dan kesannya). (Al-'Ankabuut 45) 

 Sabda Nabi saw: Tonggak urusan (agama) adalah Islam, dan tiang utamanya adalah solat. (Sunan at-Tirmidzi no. 2559. Imam at-Tirmidzi berkata: Hadis Hasan Sahih) 
 
3. Solat adalah ibadat yang sebelum kebangkitan Nabi Muhammad saw lagi. Dalam Al-Quran diceritakan yang Nabi Ibrahim as berdoa kepada Allah untuk dirinya dan zuriatnya agar mendirikan solat sebagaimana Firman Allah swt: 

Wahai Tuhanku! jadikanlah daku orang yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku. (Ibrahim 40) 
 
4. Demikianlah perintah solat merupakan suatu perkara yang telah diwajibkan telah berkurun lamanya. Merupakan syiar seorang hamba yang patuh dan tanggungjawab penting yang telah diwajibkan juga kepada seorang Rasul pilihan Allah. Hinggalah kepada kita sampai hari ini. 

5. Sama-sama kita melaksanakannya dengan penuh kesempurnaan, ingatkan diri, keluarga, sanak saudara, teman-teman akan betapa pentingnya solat. Sentiasa berdoa memohon hidayah dan rahmat-Nya. Sama-sama kita pelihara sebaiknya solat kita, hanya 5 kali sehari. Masukkan dan jadikan dalam rutin kerja yang memang wajib bagi diri kita. Ada waktu yang khusus untuk solat dengan sempurna. Usaha jangan biar jadi hal yang membebankan. Firman Allah swt: 
 
Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka. (At-Tahrim 6). Inilah kejayaan yang kita inginkan, dunia dan akhirat yang berkekalan kelak.
 
6. Dalam keadaan macam mana sekalipun, peliharalah sungguh-sungguh hal solat ini. Saat terlalu lemah dan malas sangatpun, tak mampu yang lain, jangan dibiar terabai solat kita. 
 
7. Solat Berjemaah adalah lebih afdal kepada lelaki kerana dengan berjemaah mereka yang mengerjakan sembahyang fardhu dengan berjamaah mendapat kelebihan yang amat besar.
 
Ingat lah wahai teman, masanya belum pernah terlambat. Setiap manusia ada masa susah, sedih, geram, tertekan, gelisah, cemburu, marah, dengki, dendam dan memberontak. Bersolat lah solat sunat 2 rakaat, insyallah Allah akan bantu kita dengan syarat kita benar-benar yakin dengan Allah. Insyallah.


 
 

Ikhlas ke kamu solat tadi?

Satu perkara yang umat islam sering rasai  ketika habis melakukan sesuatu perkara yang berkaitan dengan ibadah atau mendekatkan diri pada Allah adalah mereka tidak merasa iman mereka bertambah.

Siapa rasa diri dia bertambah iman ketika habis solat?

Siapa rasa diri dia bertambah iman lepas riadah?

Siapa rasa diri dia bertambah iman selepas membaca al-Quran?

Selesai pulang menunaikan solat tak pernah rasa Iman dalam diri bertambah,dan merasakan Iman sebelum dan selepas solat sama.

Punca hanya satu,bermula dengan KEIKHLASAN anda melakukan amal ibadah pada Allah.

Buatlah seberapa banyak ibadah dengan Allah sekalipun,tetapi tidak pernah ikhlas dalam hati pasti akan jadi seperti tadi,K O S O N G

Jadi untuk merasai kenikmatan meningkatnya IMAN selepas melakukan ibadah pada Allah adalah dengan kita memperbaharui niat kita iaitu IKHLAS melakukan ibadah

Juga jauhi dari sifat-sifat melakukan ibadah kerana Manusia dan sebagainya.

Akhirnya jadilah kita mu’min yang sentiasa meningkat IMAN nya kerana melakukan ibadah pada Allah dengan ketinggian tahap keikhlasannya.

“Sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu al-Kitab dengan benar, maka sembahlah Allah dengan mengikhlaskan agama untukNya. Ketahuilah, sesungguhnya agama yang murni itu merupakan hak Allah.” (az-Zumar: 2-3)

dipetik dari:http://wahdahperkongsian.wordpress.com

Sekadar renungan utk semua...

Beza ketara apabila seorang guru itu hanya ingin menghabiskan silibus dengan seorang guru yang bercita-cita mengubah seorang pelajar itu menjadi seorang insan yang berguna.

Kadaang-kadang seorang hamba Allah itu perlu ada satu rahsia antara Allah dan dia.

Tak perlu nak hebahkan pada orang ramai.Cukuplah sekadar dia dan ALLAH sahaja yang tahu.

Tidak mustahil,dengan amalan yang tersembunyi dan rahsia ini menjadikan ianya satu alasan untuk Allah masukkan kita ke dalam syurgaNya yang hakiki.

Teringat kata-kata Imam Syafie  “Sudah sepatutnya seorang alim itu memiliki amalan yang tersembunyi,hanya Allah dan dirinya sahaja yang mengetahuinya.Amalan yang di nampakkan pada manusia akan sedikit sekali manfaatnya di akhirat”

Rasulullah S.A.W juga pernah besabda “Sesunggunya Allah mengasihi orang yang bertaqwa,hamba yang hatinya selalu merasa cukup dan yang suka mengasingkan diri” HR Muslim dari Sa’ad bin abi Waqas.


 < hamba Allah >

Modular process

video

Advantages and disadvantages of IBS



Proven IBS can be explained using “BCF” for BETTER, COMPETITIVE, FASTER. We are proud that our IBS components, namely the Pre-Stressed Half Slabs, Interlocking Engineering Blocks and Bricks are better in terms of quality, using only the highest quality ingredients such as concrete. We are competitive in terms of pricing and we can match the conventional method of construction price easily. We are also proven to be 30% to 50% faster thus reducing your project time significantly.
The term IBS is defined as INNOVATIVE PROCESS of building construction using the concept of MASS - PRODUCTION of industrialized systems, produced at the factory or onsite within controlled environment, it includes the LOGISTIC and INSTALLATION aspect of it, done in proper coordination with SYSTEMATIC PLANNING and INTEGRATION.
Constructability is generally reducing the problems of construction by incorporating the construction knowledge into the design of a construction project. The Malaysian construction industry is attempting to promote and use Industrialized Building systems (IBS) for better construction practice with more effectiveness and efficiency, but in terms of constructability and research into the application of constructability concepts for IBS little work has been done. In fact the Malaysian construction industry is still not applying the concepts of constructability in totality and there is lack of constructability research in Malaysia. In this research the application status of constructability concepts which have been previously defined for Malaysia are examined and assessed within the Malaysian IBS industry.