Pages

Monday 21 July 2014

Tips sebelum balik rayer...

Sememangnya Hari Raya merupakan hari yang "penting" bagi semua orang ISLAM bagi meraikan hari kemenangan selepas sebulan berpuasa..namun dalam kesibukan masing2 menguruskan persiapan raya, disini disertakan beberapa TIPS yang boleh membantu kowg semua sebelum dan selepas balik raya:

Untuk Keluarga:
1) Buat senarai "check list" barang2 yang akan dibawa balik cthnya
    No.           item                     bilangan
     1       baju melayu                   1
     2       stokin                             2
     3       tudung                            4
     4       tuala                               2
     5       kasut                               2

List ini hendaklah di asingkan mengikut bilangan ahli keluarga: Ayah..ibu..abang..adik..along..dll
Kenapa?? sebabnya setiap orang pasti akan terlupa atau terlepas pandang..lagi2 sebelum balik raya..

2) Pastikan semua kelengkapan elektrik dirumah "switch off" kecuali peti ais. Ini bagi mengelakan short circuit dan mengurangkan pembaziran tenaga elektrik. Switch off dan cabut plug yea...

3) Pastikan tutup dan cabut kepala gas di dapur. Ini bagi mengelakan ada kebocoran gas.

4) Memberitahu jiran sebelah rumah berapa hari kita balik kampung. Tinggalkan nombor telefon kepada jiran. Sebaik-baiknya lapor kepada pihak Polis. Ini penting bagi mencegah aktiviti "PEcah Rumah", "kecurian" mahupun "rompakan" sekali lalu. Peringatan kepada semua: Bertegur sapa dengan jiran sebelah supaya diaorang kenal kita, dan boleh tgk tgkn rumah kita bila kita tiada. Yang ada CCTV tu pastikan semuanya berfungsi dengan baik yea..
5) Kemas rumah siap2 sesuai dengan suasana raya supaya bila balik nanti, semuanya dah settle. Jika ada tetamu hendak datang, just buat air sahaja sebab semuanya dah tersedia.
6) Baca doa dan ayat kursi sebelum keluar rumah. Mintak doa dengan Allah untuk pelihara keselamatan rumah dari bencana. Baca doa perjalanan juga yea, supaya selamat sampai ke kampung...JOM ikut saya balik ke kampung..di Johor..hee

7) Jika yang ada kereta atau motosikal lebih dari 2. Pastikan kuncinya di bawa bersama ke kampung atau pastikan ianya di simpan di dalam peti besi. Untuk motosikal pula, pastikan ianya di simpan di dalam rumah atau simpan di rumah sedara mara atau simpan di balai polis. Ini semua adalah untuk keselamatan kenderaan daripada di curi.
 

8) Pastikan juga pintu pagar, pintu rumah dikunci dengan pad-lock atau mangga besar untuk lebih selamat. Sendalkan kayu untuk pintu sliding door di dalam rumah. Ini penting untuk mengelakan pintu sliding door daripada di umpil begitu sahaja.


9) Simpan semua barang kemas seperti emas, cincin, gelang, rantai, dan aksesori lain seperti laptop di tempat tersembunyi. Ini penting bagi mengurangkan tarikan pencuri untuk pecah masuk rumah anda.Jika masih takut, simpan sahaja di bank atau balai polis berdekatan.
 
10) Bila nak balik dari kampung nanti, step 1 boleh diulang untuk menyemak barang2 yang kita dah bawa ke kampung supaya tidak tertinggal.

Untuk pelajar:

1) Buat senarai "check list" barang2 dan buku yang akan dibawa balik cthnya
    No.           item                     bilangan
     1       pembentangan bi              1
     2       tugasan matematik            2
     3       tutorial highway               1
     4       buku geoteknik                 2
     5       kasut raya                         2

List ini hendaklah di asingkan mengikut bilangan subjek: Math, agama, english dll
Kenapa?? sebabnya setiap orang pasti akan terlupa atau terlepas pandang..lagi2 sebelum balik raya.. ("macam mn bawak balik, macam tu la nanti masa nak balik nanti..xusik pn" niat kena ada..hee)
2) Bawak balik semua peralatan atau barangan berharga dari rumah sewa atau hostel. Sebabnya utk mengelakan sebarang kecurian semasa balik kampung.

3) Mintak maaf siap2 dengan kawan serumah, kawan sebilik...yelar..dah ari2 bergaduh...supaya balik raya nanti..jiwa kowg..kosong kosong
4) Ulang step 1 untuk memastikan buku dan item yang di list td dibawak balik..supaya tidak jadikan alasan tertinggal kat kampung.


Begitulah tips ringkas dari saya, Raya raya jugak...naik cuti raya ini semua benda menanti. Ujian, hantar laporan makmal, hantar tugasan dan menyiapkan slide pembentangan.

Semoga raya kita kali ini lebih baik dari tahun sudah. Mudah-mudahan Allah bantu kita utk sampai dengan selamat pulang ke kampung. Berhati-hati kita di jalan raya...selamat berziarah sanak saudara.. ziarah kawan-kawan dan kekasih lama..hee..Selamat Hari Raya Semua...Maaf ler...

0 comments:

Post a Comment